קרנה אטא – ATA CARNET – פנקס מעבר מכס


 

פנקס מעבר מכס לדוגמאות מסחריות (להלן קרנה) הוא מסמך המונפק על ידי לשכת המסחר. המסמך משמש, לפי תנאים מיוחדים שנקבעו באמנה בינלאומית, לצורך כניסה או מעבר זמניים של טובין מסוגים שונים בין המדינות החתומות על האמנה. מעבר זה נעשה ללא כל צורך בתשלומי מיסים כלשהם או הפקדות פקדונות בארצות הייבוא הזמני. 

יתרונות הקרנה:  
השימוש בקרנה אטא, מאפשר ליצואן או לאיש העסקים, לעבור ממדינה למדינה עם הטובין ו/או הדוגמאות שברשותו, ללא כל בעיות מיוחדות.  דרך זו מעניקה מספר יתרונות בסיסיים:

  • אין כל צורך בתשלומי מיסים (לרבות: מכס, מיסי קנייה, היטלים, מע"מ או מיסי יבוא - אחרים) או הפקדת פקדונות בעת הכניסה הזמנית לארץ הייבוא.
  • הטובין הנלווים לקרנה אינם חייבים לעמוד בדרישות בלתי מכסיות, כגון: תקינה -   סימון מוצרים וכדומה.
  • כל הסידורים הדרושים נעשים מראש בישראל ותהליך הכניסה עצמו לארץ היבוא הוא פשוט, קל ומהיר. דבר החוסך למחזיק  הקרנה זמן ניכר והוצאות מיותרות בעת סיורו העסקי בחו"ל.
  • הכנת מסמך הקרנה היא פשוטה, קלה ונוחה יחסית.
  • המסמך אחיד לכל המדינות החברות באמנה ולכל סוגי הטובין המועברים באמצעותו.סוגי טובין הניתנים להוצאה תחת קרנה אטא
    הנפקת קרנה וטפסים להורדה
    השימוש בקרנה בפועל
    יעדי הקרנה ותוקפולהלן מידע משלים בנוגע להנפקת קרנה:- קרנה למקסיקו -  היוצאים למקסיקו חייבים לבצע רישום מוקדם של פרטי הקרנה באתר של לשכת המסחר מקסיקו בכתובת הנ"ל:http://www.camaradecomerciodemexico.com.mx/ata/ .
    כמו כן המכס במקסיקו מגביל לחצי שנה ניתן להאריך הגבלת השהייה באמצעות המכס במקסיקו.

     


    - קרנה לארה"ב - ציוד בטחוני צריך רשיונות יבוא בעת הכניסה לארה"ב.

    -הוצאת תכשיטים באמצעות קרנה - תאור התכשיטים חייב להיות מדוקדק וצריך לכלול את מלוא הפרטים על כל פריט  ופריט בצורה הבאה:
    תיאור התכשיט  (עגיל, טבעת, שרשרת, צמיד וכד'), סוג החומר ממנו  עשוי התכשיט (זהב , כסף וכד').
    קוד פריט, ערך הפריט, בסוף רשימת הטובין יש לציין את הערך הכולל של כל התכשיטים וסה"כ פריטים.
    במידה ומדובר בתכשיטי זהב או תכשיטים שחלקם עשויים  מזהב יש  לצרף  צילום  ברור של התכשיטים. תכשיטי כסף אינם חייבים בצילום. מספר הקרנה וחותמת לשכת המסחר יוטבעו ע"ג כל עמוד בצילומים על ידי לשכת המסחר ירושלים.

    קרנה לסין - ניתן להוציא קרנה למדינה זו לתערוכות בלבד. המכס הסיני מגביל את שהיית הקרנה. ניתן לבקש הארכה להגבלת השהייה יש לעשות זאת מול המכס הסיני ו – 30 יום לפני  תום הגבלת השהייה. במידה ועוברים בסין מעיר אחת לאחרת יש להצטייד בטפסי טרנזיט כחולים.
    המכס הסיני מבקש עדכון נתוני הקרנה הזרים באופן אלקטרוני לפני הגעתם לסין. מי שמרכז את הטיפול בכך – לשכת המסחר הסינית ((CCOIC/CCPIT. במידה והטובין תחת הקרנה מגיעים כמטען סוכן המכס בסין יצור קשר עם לשכת המסחר הסינית על מנת לעדכן את נתוני הקרנה וזאת לפני הגעת הקרנה לסין. במידה והטובין יגיעו בלווי נוסע, הנוסע יחתים את הקרנה במכס ויגיע תוך שלושה ימים ללשכת המסחר הסינית לעדכן את נתוני הקרנה.

    קרנה להודו - הודו הצטרפה לאמנה כאשר מטרת הנסיעה היא לתערוכות וירידים בעיקר.  מי שבכל זאת מבקש לצאת להודו לא למטרה זו  מתבקש להמציא מכתב הזמנה מהלקוח בהודו אליו הוא יוצא. כמו כן המכס ההודי מגביל את שהיית הקרנה בחצי שנה בלבד. יש להקפיד ולצאת בזמן.  במידה וידוע כי נשארים מעבר לזמן זה, יש לפנות לנקודת המכס שהגבילה את השהייה וזאת לפני שפג תוקפו של הקרנה על מנת לבקש אישור להאריך הגבלת השהייה. במידה ומשתמשים בקרנה מעבר להגבלת השהייה תתקבל תביעת מיסים.

    קרנה ליפן - היוצאים ליפן עם ציוד רפואי צריכים להצטייד באישור ממשרד הבריאות ביפן.

    קרנה למדינות האיחוד האירופי - היוצאים למספר מדינות באיחוד יחתימו  את הקרנה בכניסה למדינה הראשונה באיחוד וביציאה מהמדינה האחרונה באיחוד.

    קרנה לתורכיה - המכס מגביל את שהיית הקרנה לחצי שנה בלבד.

    קרנה לסינגפור - המכס בסינגפור מגביל את שהיית הקרנה לשלושה חדשים. במקרים אלו ניתן לגשת למכס בסינגפור ולבקש להאריך את שהייתו של הקרנה.

    קרנה רוסיה - לשכת המסחר ממליצה לא לצאת לרוסיה עם קרנה מאחר ויש קשיים בשחרור הקרנה בעת הכניסה לרוסיה.- קרנה לתאילנד - יש להקפיד ולהחתים יציאה מתיאלנד, חותמת חזרה לישראל לא תספיק במקרה זה.

    אובדן פנקס קרנה - במידה ופנקס הקרנה אבד ניתן להוציא שכפול קרנה. יש ליצור קשר איתנו על מנת לקבל מידע נוסף.

    מדינות הקונסות - בגין אי החתמה ביציאה מתחומתן - ארה"ב, סין, אוסטריה, שוויץ, סרביה, סינגפור,  מקסיקו,. בנוסף לקנס לשכת המסחר גובה תשלום בגין טיפול בתביעה.

    מאוריציוס - בהוצאת תכשיטים למדינה זו יש להקפיד על רישום מאוד מדויק של כל תכשיט ותכשיט. לארוז אותו בנפרד, תוף פירוט משקלו, תיאורו ומחירו. רק חברות מוכרות יורשו להכניס תכשיטים לתחומה.

    דרום אפריקה - בעת מעבר מנמל יבשתי לנמל ימי וההפך יש להוסיף דפי טרנזיט (דפים כחולים) לקרנה.
    כל חותמת מכס בקרנה חייבת להיות ברורה, בצרוף התאריך, ומלווה בחתימתו של פקיד המכס במקום.
    אין לפצל משגורים הנילווים לקרנה אחד, אלא אם רשויות המכס של הארצות הנוגעות בדבר התירו  זאת. 
    ניתן  לשלוח את המשגור שלא בצמידות לקרנה, אך בעת השחרור מן המכס יש להציג את   הקרנה ולהחתימו כאמור.

ליצירת קשר עם מחלקת קרנה, טלפון: 02-6254333/4